
In gesprek
Digitale overvloed, continue bereikbaarheid en hoge reactiviteit in privétijd of tijdens ons werk. Het houdt veel medewerkers bezig, maar we praten er nog weinig over in teamverband. Ook de gene die wel weet via welk medium te communiceren in verschillende situaties kent meestal geen geschreven regels. Een spoedklus bijvoorbeeld, gaat dat via mail, whatsapp of bellen? Een relevante vraag, want anders houd je al snel alle drie in de gaten.
Meldingen van inkomend mailverkeer haalt medewerkers uit de concentratie tijdens een klus en mobiele meldingen leiden af tijdens een goed gesprek. Deze afleiding veroorzaakt onnodige beetjes stress. En dit bouwt zich op tot een moment van rust.
.
Met je team
Wanneer we met ons team in gesprek gaan over onze digitale gewoonten worden we bewust van de oorsprong. We leren hierbij van collega’s hoe zij de bereikbaarheid en digitale werkdruk ervaren. En we zien waar de ruimte voor verbetering zit. Vanuit dit bewustzijn komen we tot inzichten en oplossingen om de ervaren digitale werkdruk te verlagen. Samen verkennen we wanneer (on)bereikbaarheid ons dient en belemmert.
Voor een duurzame verandering kun je in aanvulling op het teamgesprek ook trainingen, workshops, coaching of advies krijgen. In het 4-stappenplan zie je hoe het teamgesprek past in een bredere aanpak. De voorafgaande teamenquête zorgt voor inzicht en draagvlak, als goede basis voor de eerste teamsessie.
Contact
Wil jij in gesprek met jouw team over (on)bereikbaarheid en digitaal welzijn? Neem dan contact op voor een verkennend gesprek of plan hier direct een afspraak.
Recensies
“Iris heeft veel theoretische kennis van het thema digitaal bewustzijn. Deze kennis weet zij te vertalen in praktische adviezen die de ervaren werkdruk van medewerkers kunnen verminderen. Het was voor mij van meerwaarde om stil te staan bij mijn digitale gewoonten en inzicht te krijgen in mijn digitale gedrag. Een aantal redelijk eenvoudige aanpassingen hebben ertoe geleid dat ik een betere balans ervaar. Daarnaast heeft het teamgesprek gezorgd voor bewustwording in het team m.b.t. dit thema en voor een aantal afspraken en aanpassingen die de digitale werkdruk verlagen.“
Maartje Bongaards, medewerker Personeel en Organisatie bij VluchtelingenWerk Zuid-Nederland
Onze mobiele toestellen veranderen niet alleen wat we doen, ze veranderen ook ons gedrag en hoe we met elkaar omgaan.
Sherry turkle