In gesprek
Digitale overvloed, continue bereikbaarheid en hoge reactiviteit in privétijd of tijdens ons werk. Het houdt veel medewerkers bezig, maar we praten er nog weinig over in teamverband. Ook de gene die wel weet via welk medium die wil communiceren in verschillende situaties maakt dit meestal niet bespreekbaar met collega’s. Een spoedklus bijvoorbeeld, gaat dat via mail, whatsapp of bellen? Een relevante vraag, want anders houd je al snel alle drie in de gaten.
Meldingen van inkomende berichten op de computer halen medewerkers uit de concentratie tijdens een klus en mobiele meldingen leiden ook af tijdens een goed gesprek. Deze afleiding veroorzaakt onnodige beetjes stress. En dit bouwt zich op tot een moment van rust.
.
Met je team
Wanneer we met ons team in gesprek gaan over onze digitale gewoonten worden we bewust van de oorsprong. We leren hierbij van collega’s hoe zij de bereikbaarheid en digitale werkdruk ervaren. En we zien waar de ruimte voor verbetering zit. Vanuit dit bewustzijn komen we tot inzichten en oplossingen om de ervaren digitale werkdruk te verlagen. Samen verkennen we wanneer (on)bereikbaarheid ons dient en belemmert.
Voor een duurzame verandering kun je aan het teamgesprek een vervolg geven, bijvoorbeeld met een workshop in groepsverbang of 1-op-1 coaching voor het nastreven van meer digitale balans in de waan van de dag. Want weten wat goed werkt betekent nog niet dat we het ook gaan doen. Nieuwe gewoonten zijn een gedragsverandering en dat kost tijd en aandacht. Wil jij echt aan de slag met jouw team? Dan kun je je teamgesprek als het startpunt zien van een uitgebreider traject op maat.
Contact
Wil jij in gesprek met jouw team over (on)bereikbaarheid en digitaal welzijn? Neem dan contact op voor een verkennend gesprek of plan hier direct een afspraak.